פרויקט ייחודי וראשון מסוגו של אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, ושל המסלול ללימודי תעודה בעיצוב פנים של היחידה ללימודי חוץ והמשך בבצלאל.
במסגרת שיתוף הפעולה התבקשו הסטודנטים לעצב בית שיתאים לאנשים עם אוטיזם. הם נפגשו עם מנהלת "בית אביב" בית לחיים (הוסטל) של אלו"ט בירושלים, בו מתגוררים בוגרים על הרצף האוטיסטי, קיבלו הסבר מהו אוטיזם, הוצג להם הבית כמו שהוא בנוי עכשיו והחזון של מנהלת הבית.
בין האתגרים איתם התמודדו הסטודנטים: העובדה שאנשים על הרצף האוטיסטי חרדים משינוי, חוסר אוריינטציה ואי-סדר וחווים עומסים במערכות הסנסוריות בסיטואציות רגילות, באופן יומיומי. העומס החושי, הנע בין קיצון לקיצון, מתבטא במערכות הראייה, השמיעה, המישוש, המגע העמוק והריח.
הפרויקט הזוכה הוא של המעצבת ענת ויז'ייה,
שעסקה בעיצוב מנקודת פתיחה אקוסטית ונתנה ביטוי לרגישות לצלילים מסוימים שבד״כ מופקים על ידי בני אדם.
ענת ניסתה לייצר מרחבים שיודעים להתקפל סביב עצמם ולגונן על השוהים בהם, גם בתכנית הכללית וגם בריהוט, במערכות התנועה והשהייה. הפרויקט הזוכה הוא של המעצבת ענת ויז'ייה שעסקה בעיצוב מנקודת פתיחה אקוסטית ונתנה ביטוי לרגישות לצלילים מסוימים שבדרך כלל מופקים על ידי בני אדם. ענת ניסתה לייצר מרחבים שיודעים להתקפל סביב עצמם ולגונן גם בתוכנית הכללית וגם בריהוט, במערכות התנועה והשהייה.
"את ההשראה לפרויקט קיבלתי מחיה בשם פנגולין, היודעת לנתק את עצמה מהפרעות של הסביבה דרך התכדררות האוטמת אותה מהעולם החיצון. הבית שעיצבתי מאופיין בנקודות בריחה מרובות המאפשרות להתנתק מהסיטואציות מורכבות ובאלמנטים של טקסטורת וחקירה חושית המאפשרים ויסות ברגעים של הצפה סנסורית. החשיבות של הפרויקט היא ביכולת של העיצוב לעזור לאנשים על הספקטרום האוטיסטי בפעילות היומיומית במרחב הפרטי, בתנועה בתוך החלל ולייצר עבורם סביבה תומכת ובכך משנה את חווית היומיום", מספרת ענת.
הפרויקט של עפרי ירום, עסק בנושא הסדר קריטי לחברים על הספקטרום האוטיסטי ויכול להוריד את מפלס החרדה, להגביר וודאות וביטחון במרחב. "לשם הפרויקט, נערך מחקר מעמיק בתחום האוטיזם, ההשלכות שלו על חיי היומיום – ומתוכו בחרתי להתמקד בנושא הסדר ולהכניס אותו באמצעות יצירת חלל פתוח המאפשר קו מבט ללא מכשולים וקווים מעוגלים המרככים את השהייה שלנו בחלל ומעניקים לנו מעברים חלקים ונעימים יותר, ללא שבירות או פינות חדות.
"בנוסף, התמודדות נוספת היתה ליצור באותו מרחב פתוח וצפוי – את האפשרות להסתגר, להתכנס ולמצוא פינה של שקט. זאת בחרתי לעשות באמצעות שימוש בביצה תלויה שניתן לשבת בתוכה, ספריה נמוכה שניתן לשבת בתוכה וקיר דינאמי, שמאפשר פתיחה וסגירה אופקית ומאוזנת בהתאם לסוג הפעילות שמעוניינים לחוות".
הפרויקט של ענת ויז'ייה, בוגרת המסלול, זכה במקום הראשון ובקרוב, בית אביב אמור לעבור שיפוץ בהתאם להצעת הפרויקט.