השלמת 300 שעות אמנות

אודות הקורס

תכנית הלימודים להשלמת 300 שעות באמנות מציעה מגוון סדנאות אמנות מקצועיות, המועברות על ידי אמנים פעילים ומוערכים ובעלי ניסיון רב, בוגרי המוסדות המוכרים לאמנות.
התכנית מיועדת עבור בוגרי תארים ראשונים, המבקשים להשלים 300 שעות אמנות מעשית לקראת תהליך הקבלה לתואר שני בתרפיה באמנות. 

מתוך שלל סדנאות אמן מקצועיות כמו פיסול, רישום וציור, ובקבוצות קטנות עם יחס וליווי אישי, נלמד על התהליכים הפנימיים שהאמנות יכולה לבטא, ניכנס לעומקם של נבכי הנפש ושלבי היצירה האישית ונכין את עצמנו למבחני הקבלה בטיפול באמנות.

החשיפה לכל אחת מן הסדנאות מאפשרת לסטודנטים להעשיר את ארגז הכלים המקצועי שלהם בצבירת ידע ובניסיון טכני ורעיוני, תוך התנסות בחומרים ומתודות רחבות בתחום.
התהליך שנעבור לאורך השנה יאפשר התפתחות אישית כיוצרים אינדיבידואליים והבניית יסודות חשובים בתהליכים טיפוליים-חינוכיים שיידרשו בעתיד כמטפלים באומנות.

כל סדנה מתחילה בפריסת האפשרויות הייחודיות לכל חומר או כלי, ולמידת הטכניקות היסודיות להפעלתו. בהמשך, כל פעולה זוכה לניתוח רב הקשרים; צורני, אסתטי ופסיכולוגי.
ההתבוננות ביצירות וניתוחן נעשה באופן קבוצתי ובצורת שיחה, כאשר הסטודנטים מתבקשים לשכלל את יכולת התגובה שלהם ליצירות של החברים לכיתה, כמו גם להציג את עבודותיהם שלהם באופן מעמיק ורחב, המציע נקודות התייחסות מגוונות לקריאתן. התלמידים לומדים להתבונן ביסודיות, למפות תהליכים פנימיים וכן לדווח עליהם באופן מילולי בעל פה ובכתב. גיבוש תיק העבודות מאפשר לבחון את יצירותיהם כרצף מתמשך ומצטבר, ממנו ניתן לחלץ מידע ייחודי.

התכנית מיועדת ל:

  • בוגרי תואר ראשון המעוניינים להתקבל ללימודי תואר שני בתרפיה באמנות במוסדות השונים. מחפשים השלמת שעות אמנות לתרפיה באומנות? התכנית מיועדת לכם.
  • בוגרי תואר ראשון הנדרשים בהשלמת 300 שעות באמנות לקראת התואר השני.
  • סטודנטים לעתיד המעוניינים בתיק עבודות מגוון ומקצועי.
  • אנשי טיפול וחינוך המבקשים להעשיר את כלי העבודה היצירתיים העומדים לרשותם.
  • אמנים בנפשכם המבקשים מסגרת ליצור ולהתפתח בה.


צוות המנחות והאמניות שלנו:

את תכנית השלמת 300 שעות באמנות בירושלים ובתל אביב מרכזת רוני קרני, בוגרת תואר ראשון ושני באקדמיה בצלאל, אמנית פעילה בארץ ובחו"ל. במהלך המכינה ישתתפו הסטודנטים והסטודנטיות בארבע סדנאות בהנחייתה המקצועית.


המנחות במכינה הם אמניות מובילות בתחומן בישראל המציגות מיצירותיהן בארץ ובחו"ל:

  • רוני קרני
  • עפרה איל
  • עינת אמיר
  • מוריה בן אבות


שימו לב:

ניתן להירשם לכל תכנית 300 השעות בלבד.
סטודנטים.יות המעוניינים.יות  במספר שעות קטן יותר: ניתן  להירשם לאחד מהקורסים הבאים: רישום/ רישום ריאליסטי, כל קורסי הציור, איור/ איור מתקדמים, סטודיו פיסול ומאסטר קלאס ברישום וציור. (ראו סילבוסים לקורסים תחת הקטגוריה- קורסי אמנות).

>> התוכנית  תתקיים בירושלים בבית הנסן בימי שני, בין השעות 9:00 – 17:00. תאריך פתיחת התוכנית: 02.09.24

עקב שבוע העיצוב שיתקיים בבית הנסן בחודש ספטמבר. התוכנית תתקיים במהלך חודש במיקום אחר אשר יימסר בהמשך. מחודש אוקטובר ועד לסיום התוכנית, התוכנית תתקיים בבית הנסן.

> התוכנית תתקיים בבמרכז לאומנויות, מאדכי אנילביץ'  21, עיר עתיקה באר שבע בימי שלישי , בין השעות 9:00 – 17:00.תאריך פתיחת התוכנית : 03.09.24

התוכנית תתקיים בסטודיו אנקורי עזה 13 יפו בימי שישי, בין השעות 9:00 – 14:00.תאריך פתיחת התוכנית : 06.09.24

 נפתחה ההרשמה המוקדמת לשנה"ל תשפ"ה 2024-2025

https://youtu.be/rhpT8KI5fpQה

סילבוס הקורס
אודות התוכנית

כל הסדנאות מועברות על ידי אמניות (ואמנים) פעילות ומוערכות, בעלות
ניסיון רב ומוכח, בוגרות מוסדות מוכרים לאמנות. כל סדנה מתחילה
בפרישת האפשרויות הייחודיות לכל חומר או כלי, ולמידת הטכניקות
היסודיות להפעלתו. בהמשך, כל פעולה זוכה לניתוח רב הקשרים; צורני,
אסתטי, פסיכולוגיסטי. ההתבוננות ביצירות וניתוחן נעשה באופן קבוצתי
ובצורת שיחה, כאשר הסטודנטיות מתבקשות לשכלל את יכולת התגובה
שלהן ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה, כמו גם להציג את עבודותיהן
שלהן באופן מעמיק ורחב, המציע נקודות התייחסות מגוונות לקריאתן.
התלמידות לומדות להתבונן ביסודיות, ולמפות תהליכים פנימיים, וכן
לדווח עליהם באופן מילולי בעל פה ובכתב. הן מגבשות תיק עבודות,
המאפשר להן לבחון את יצירותיהן כרצף מתמשך ומצטבר, ממנו ניתן לחלץ
מידע ייחודי.

התכנית מתקיימת בשלוחת היחידה ללימודי חוץ והמשך בתל אביב
סטודיו אנקורי, רחוב עזה 13 יפו, בימי שישי בשעות 09:00-14:00 החל מה-08.09.2023 למשך 45 מפגשים.

תוכנית לימודים

רישום ( 100שעות)
מרצה
רוני קרני
סדנת הרישום עוסקת בפיתוח מיומנויות טכניות ורעיוניות כאחד באמצעות
מנעד של כלים "יבשים" כגון עפרונות, פחם ופסטל. התלמידות מקבלות
כלים להתבוננות, קריאת המרחב וניתוחו. פעולת הרישום מונגשת להן
כמהלך של תרגום מתלת מימד לדו־מימד. בסדנה זו הן פוגשות לראשונה מושגי יסוד
כקומפוזיציה, פרספקטיבה (עומק שדה,) פרופורציות, בהקשר אמנותי ולומדות אודות ההבדל בין שרטוט
נאמן למציאות, לבין רישום שנובע מהתרשמות והבעה. התלמידות
מנסות ניירות שונים, כמצע לרישום, ומקורות שונים להתבוננות והשראה.
הן רושמות מהתבוננות במציאות המוחשית, חללים פנימיים וחיצוניים

מתוך צילומים מודפסים, מהדמיון, מהזיכרון, בתנאי תאורה שונים,
ולומדות מה כל מקור מאפשר, ומהם ההבדלים המהותיים ביניהם.
חומרים
פחמים | עפרונות | גרפיט | פסטל | ניירות מסוגים שונים
ציור ( 100שעות)
מרצות
רוני קרני, עינת אמיר
בסדנאות הציור מתקיים מעבר הדרגתי מתפיסה קווית לחשיבה כתמית,
מכלים של קו (עיפרון, עט) לכלים של כתם (מכחול.)
התלמידות מתנסות בדיו, צבעי מים וגואש. עבודת הדיו מתבצעת עם
ציפורן ומכחול. באמצעות הציפורן הן לומדות לבנות כתם מקווים וקווקווים,
ובוחנות את אפשרויות קווי המתאר. עם המכחול הן מתוודעות לטכניקת
ה'ווש' היפנית: סומי-אי. בצבעי המים מתרגלות התלמידות עבודה רטובה
על מצע רטוב, לעומת עבודה רטובה על מצע יבש.
לאחר שלב המעבר של הדיו, המים והגואש, התלמידות מתוודעות לצבעי
האקריליק. הן לומדות תיאוריות של צבע ואופטיקה, מתרגלות ערבוב
צבעים ויצירת גוונים, ועבודה בשכבות. הן מקבלות ניירות שונים ועובדות
גם על בדים מתוחיםבהמשך העשרתן מתנסות התלמידות גם בטכניקות
ידניות של הדפס, עבודה עם שבלונות וחיתוכי לינוליאום.
גם בסדנאות הציור התלמידות מתנסות בדרגות שונות של קרבה למציאות,
מנאטוראליזם למופשט אקספרסיבי.
חומרים
צבעי מים | דיו | גואש |אקריליק | ניירות | בדים

פיסול ( 100שעות)
מרצות
נטלי איילון, מוריה בן אבות
בסדנאות הפיסול התלמידות מתנסות במגוון של חומרים ופעולות, סביב
המושגים- חומר, חומר גלם, עיבוד, קונסטרוקציה, דחיסות, פוזיטיב/
נגטיב בפיסול, חלל ועוד. הן לומדות להיות ערניות לתכונות הייחודיות לכל
חומר וחומר, ולמה שנדרש על מנת לעבד אותו. בנוסף אנו לומדות להבחין
ולהבדיל בין מהויות ועקרונות הבאים לביטוי במדיומים אמנותיים
של דו- מימד לעומת אלו בתלת מימד.
הן מתנסות ביצירת נפח, או חלל באמצעות חומר, וגם בשילוב של
חומרים שונים, ביניהם "רדי מייד," בעלי תכונות מנוגדות או שונות. הן
יוצקות ומטביעות באמצעות גבס, פלסטלינה וחימר. מייצרות פסל קווי
באמצעותצחוטי ברזל, עוטפות אובייקטים בתחבושות גבס, מאחות,
מכפילות, מפוררות, מדביקות ומלפפות. בנוסף להבנה מופשטת פחות
ויותר של חומרים ומגוון הפעולות האפשריות באמצעותם,
התלמידות לומדות גם אודות האנטומיה של הראש האנושי,
וכיצד לייצר פסל ראש מעיסת נייר, חימר ודאס. הן לומדות לייצר גוף אנושי,
או- דומה לאנושי, מספוג באמצעות גיזרה.
חומרים
חימר | גבס | תחבושות גבס | חוטי ברזל | פלסטלינה | ספוג | עיסת נייר |
דאס | דבקים שונים | בדים שונים | מקלות וקיסמים

בנוסף לסדנאות הנ"ל התלמידות לומדות לשלב בין מדיומים, הן מבקרות
במוזיאון ומנהלות ספר סקיצות. בסיומו של כל תרגיל, הכיתה מתכנסת
לביקורת ולשיחה. בשיחה התלמידות מתבקשות לדווח על התהליך שהן
עברו, כמו גם להגיב ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה.
בנוסף לקריאה אסתטית, אנו מצביעות יחד על נקודות והקשרים לנושא
התרפיה באמנות. יחד אנחנו מנסות למפות את אפשרויות הריפוי
והתקשורת הבין אישית המצויות ביצירה ובהבעה, מתוך הפרספקטיבה
האמנותית בלבד. היצירות המצטברות במהלך התכנית משמשות
לתלמידות כ'תיק עבודות.' הן לומדות להתבונן על התהליך האישי שלהן,
המשתקף דרך יצירותיהן, לנתח אותו, ולשוחח ולכתוב עליו

*התכנית להשלמת 300 שעות, שומרת לעצמה את הזכות לבצע שינוים  בסגל המרצות ובלוח הזמנים במהלך שנת הלימודים.

סגל אקדמי

רכזת התוכנית: רוני קרני

רוני קרני היא אמנית בוגרת התואר הראשון והשני (בהצטיינות) של בצלאל.

קרני מציגה עבודות תלויות מקום, בחללי אמנות רבים ושונים ברחבי הארץ והעולם. ציורי קיר קבועים שיצרה נמצאים בניו יורק, ארה"ב, ובדיסלדורף, גרמניה. בשנים האחרונות הציגה יצירות בקנה מידה גדול בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב, בגלריה ברוורמן בתל אביב, במכון הצרפתי בתל אביב, בגלריה של אוניברסיטת פרובידנס בפרובידנס, ארה"ב, ובמקומות נוספים.

קרני זכתה במלגות שהות אמן בדיסלדורף, גרמניה, ובפריז, צרפת.

קרני לימדה במחלקה לאמנות בבצלאל, מלמדת בשלוחה החרדית של בצלאל ומשמשת רכזת ומרצה של היחידה להשלמת 300 שעות במסגרת היחידה ללימודי לימודי חוץ והמשך של בצלאל מאז שנת 2014.

סגל המרצות:

מוריה בן אבות

מוריה בן אבות היא אמנית בוגרת מסלול בימוי והוראת התיאטרון מסמינר הקיבוצים, בוגרת המסלול להכשרת בובנאים מהמרכז לתיאטרון בובות בחולון, ומחזיקה בתואר שני בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב.

מוריה עיצבה והפעילה בובות עבור פסטיבלים ותיאטראות בישראל, ביניהם המופע 'פרידה' ו-'הריקוד של פלורה' בפסטיבל תיאטרון בובות ירושלים (2011), הזקן והים בתאטרון הפרינג' באר שבע (2017), שקשוקה ושוד הלימונים הגדול, ושועלון מחפש חברים של אורנה פורת (2018).

מוריה ביימה, יצרה והפעילה בובות בהצגה 'מולו וצגאי' (2017) עליה זכתה בפרס עיצוב הבובות בפסטיבל חיפה להצגות ילדים.בקולנוע, יצרה וביימה סרטים דוקומנטריים בשילוב אנימציית סטופ מושן – משפחה מפלסטינה (2016) לפסטיבל מונטריאול ו- yes דוקו, וזרים מקומיים (2016) לערוץ 8.

עינת אמיר

עינת אמיר היא אמנית בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ובעלת תואר שני באמנות מאוניברסיטת חיפה.

עינת מציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם, ומלמדת אמנות והדפס במסגרות שונות . זוכת פרס אלימה להדפס ופרס אינדי לצילום.

 

אודות התוכנית

כל הסדנאות מועברות על ידי אמניות (ואמנים) פעילות ומוערכות, בעלות
ניסיון רב ומוכח, בוגרות מוסדות מוכרים לאמנות. כל סדנה מתחילה
בפרישת האפשרויות הייחודיות לכל חומר או כלי, ולמידת הטכניקות
היסודיות להפעלתו. בהמשך, כל פעולה זוכה לניתוח רב הקשרים; צורני,
אסתטי, פסיכולוגיסטי. ההתבוננות ביצירות וניתוחן נעשה באופן קבוצתי
ובצורת שיחה, כאשר הסטודנטיות מתבקשות לשכלל את יכולת התגובה
שלהן ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה, כמו גם להציג את עבודותיהן
שלהן באופן מעמיק ורחב, המציע נקודות התייחסות מגוונות לקריאתן.
התלמידות לומדות להתבונן ביסודיות, ולמפות תהליכים פנימיים, וכן
לדווח עליהם באופן מילולי בעל פה ובכתב. הן מגבשות תיק עבודות,
המאפשר להן לבחון את יצירותיהן כרצף מתמשך ומצטבר, ממנו ניתן לחלץ
מידע ייחודי.

התכנית מתקיימת בקמפוס היחידה ללימודי חוץ והמשך בירושלים
בית הנסן, רחוב גדליהו אלון ,14ירושלים, בימי שני בשעות 09:00-17:00 החל מה-04.09.2023 למשך 28 מפגשים.

תוכנית לימודים

רישום ( 100שעות)
מרצה
רוני קרני
סדנת הרישום עוסקת בפיתוח מיומנויות טכניות ורעיוניות כאחד באמצעות
מנעד של כלים "יבשים" כגון עפרונות, פחם ופסטל. התלמידות מקבלות
כלים להתבוננות, קריאת המרחב וניתוחו. פעולת הרישום מונגשת להן
כמהלך של תרגום מתלת מימד לדו־מימד. בסדנה זו הן פוגשות לראשונה מושגי יסוד
כקומפוזיציה, פרספקטיבה (עומק שדה,) פרופורציות, בהקשר אמנותי ולומדות אודות ההבדל בין שרטוט
נאמן למציאות, לבין רישום שנובע מהתרשמות והבעה. התלמידות
מנסות ניירות שונים, כמצע לרישום, ומקורות שונים להתבוננות והשראה.
הן רושמות מהתבוננות במציאות המוחשית, חללים פנימיים וחיצוניים

מתוך צילומים מודפסים, מהדמיון, מהזיכרון, בתנאי תאורה שונים,
ולומדות מה כל מקור מאפשר, ומהם ההבדלים המהותיים ביניהם.
חומרים
פחמים | עפרונות | גרפיט | פסטל | ניירות מסוגים שונים
ציור ( 100שעות)
מרצות
רוני קרני, עינת אמיר
בסדנאות הציור מתקיים מעבר הדרגתי מתפיסה קווית לחשיבה כתמית,
מכלים של קו (עיפרון, עט) לכלים של כתם (מכחול.)
התלמידות מתנסות בדיו, צבעי מים וגואש. עבודת הדיו מתבצעת עם
ציפורן ומכחול. באמצעות הציפורן הן לומדות לבנות כתם מקווים וקווקווים,
ובוחנות את אפשרויות קווי המתאר. עם המכחול הן מתוודעות לטכניקת
ה'ווש' היפנית: סומי-אי. בצבעי המים מתרגלות התלמידות עבודה רטובה
על מצע רטוב, לעומת עבודה רטובה על מצע יבש.
לאחר שלב המעבר של הדיו, המים והגואש, התלמידות מתוודעות לצבעי
האקריליק. הן לומדות תיאוריות של צבע ואופטיקה, מתרגלות ערבוב
צבעים ויצירת גוונים, ועבודה בשכבות. הן מקבלות ניירות שונים ועובדות
גם על בדים מתוחיםבהמשך העשרתן מתנסות התלמידות גם בטכניקות
ידניות של הדפס, עבודה עם שבלונות וחיתוכי לינוליאום.
גם בסדנאות הציור התלמידות מתנסות בדרגות שונות של קרבה למציאות,
מנאטוראליזם למופשט אקספרסיבי.
חומרים
צבעי מים | דיו | גואש |אקריליק | ניירות | בדים

פיסול ( 100שעות)
מרצות
נטלי איילון, מוריה בן אבות
בסדנאות הפיסול התלמידות מתנסות במגוון של חומרים ופעולות, סביב
המושגים- חומר, חומר גלם, עיבוד, קונסטרוקציה, דחיסות, פוזיטיב/
נגטיב בפיסול, חלל ועוד. הן לומדות להיות ערניות לתכונות הייחודיות לכל
חומר וחומר, ולמה שנדרש על מנת לעבד אותו. בנוסף אנו לומדות להבחין
ולהבדיל בין מהויות ועקרונות הבאים לביטוי במדיומים אמנותיים
של דו- מימד לעומת אלו בתלת מימד.
הן מתנסות ביצירת נפח, או חלל באמצעות חומר, וגם בשילוב של
חומרים שונים, ביניהם "רדי מייד," בעלי תכונות מנוגדות או שונות. הן
יוצקות ומטביעות באמצעות גבס, פלסטלינה וחימר. מייצרות פסל קווי
באמצעותצחוטי ברזל, עוטפות אובייקטים בתחבושות גבס, מאחות,
מכפילות, מפוררות, מדביקות ומלפפות. בנוסף להבנה מופשטת פחות
ויותר של חומרים ומגוון הפעולות האפשריות באמצעותם,
התלמידות לומדות גם אודות האנטומיה של הראש האנושי,
וכיצד לייצר פסל ראש מעיסת נייר, חימר ודאס. הן לומדות לייצר גוף אנושי,
או- דומה לאנושי, מספוג באמצעות גיזרה.
חומרים
חימר | גבס | תחבושות גבס | חוטי ברזל | פלסטלינה | ספוג | עיסת נייר |
דאס | דבקים שונים | בדים שונים | מקלות וקיסמים
בנוסף לסדנאות הנ"ל התלמידות לומדות לשלב בין מדיומים, הן מבקרות
במוזיאון ומנהלות ספר סקיצות. בסיומו של כל תרגיל, הכיתה מתכנסת
לביקורת ולשיחה. בשיחה התלמידות מתבקשות לדווח על התהליך שהן
עברו, כמו גם להגיב ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה.
בנוסף לקריאה אסתטית, אנו מצביעות יחד על נקודות והקשרים לנושא
התרפיה באמנות. יחד אנחנו מנסות למפות את אפשרויות הריפוי
והתקשורת הבין אישית המצויות ביצירה ובהבעה, מתוך הפרספקטיבה
האמנותית בלבד. היצירות המצטברות במהלך התכנית משמשות
לתלמידות כ'תיק עבודות.' הן לומדות להתבונן על התהליך האישי שלהן,
המשתקף דרך יצירותיהן, לנתח אותו, ולשוחח ולכתוב עליו

סגל אקדמי

רכזת התוכנית: רוני קרני

רוני קרני היא אמנית בוגרת התואר הראשון והשני (בהצטיינות) של בצלאל.

קרני מציגה עבודות תלויות מקום, בחללי אמנות רבים ושונים ברחבי הארץ והעולם. ציורי קיר קבועים שיצרה נמצאים בניו יורק, ארה"ב, ובדיסלדורף, גרמניה. בשנים האחרונות הציגה יצירות בקנה מידה גדול בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב, בגלריה ברוורמן בתל אביב, במכון הצרפתי בתל אביב, בגלריה של אוניברסיטת פרובידנס בפרובידנס, ארה"ב, ובמקומות נוספים.

קרני זכתה במלגות שהות אמן בדיסלדורף, גרמניה, ובפריז, צרפת.

קרני לימדה במחלקה לאמנות בבצלאל, מלמדת בשלוחה החרדית של בצלאל ומשמשת רכזת ומרצה של היחידה להשלמת 300 שעות במסגרת היחידה ללימודי לימודי חוץ והמשך של בצלאל מאז שנת 2014.

סגל המרצות:

מוריה בן אבות

מוריה בן אבות היא אמנית בוגרת מסלול בימוי והוראת התיאטרון מסמינר הקיבוצים, בוגרת המסלול להכשרת בובנאים מהמרכז לתיאטרון בובות בחולון, ומחזיקה בתואר שני בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב.

מוריה עיצבה והפעילה בובות עבור פסטיבלים ותיאטראות בישראל, ביניהם המופע 'פרידה' ו-'הריקוד של פלורה' בפסטיבל תיאטרון בובות ירושלים (2011), הזקן והים בתאטרון הפרינג' באר שבע (2017), שקשוקה ושוד הלימונים הגדול, ושועלון מחפש חברים של אורנה פורת (2018).

מוריה ביימה, יצרה והפעילה בובות בהצגה 'מולו וצגאי' (2017) עליה זכתה בפרס עיצוב הבובות בפסטיבל חיפה להצגות ילדים.בקולנוע, יצרה וביימה סרטים דוקומנטריים בשילוב אנימציית סטופ מושן – משפחה מפלסטינה (2016) לפסטיבל מונטריאול ו- yes דוקו, וזרים מקומיים (2016) לערוץ 8.

עינת אמיר

עינת אמיר היא אמנית בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ובעלת תואר שני באמנות מאוניברסיטת חיפה.

עינת מציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם, ומלמדת אמנות והדפס במסגרות שונות . זוכת פרס אלימה להדפס ופרס אינדי לצילום.

 

 

אודות התוכנית

כל הסדנאות מועברות על ידי אמניות (ואמנים) פעילות ומוערכות, בעלות
ניסיון רב ומוכח, בוגרות מוסדות מוכרים לאמנות. כל סדנה מתחילה
בפרישת האפשרויות הייחודיות לכל חומר או כלי, ולמידת הטכניקות
היסודיות להפעלתו. בהמשך, כל פעולה זוכה לניתוח רב הקשרים; צורני,
אסתטי, פסיכולוגיסטי. ההתבוננות ביצירות וניתוחן נעשה באופן קבוצתי
ובצורת שיחה, כאשר הסטודנטיות מתבקשות לשכלל את יכולת התגובה
שלהן ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה, כמו גם להציג את עבודותיהן
שלהן באופן מעמיק ורחב, המציע נקודות התייחסות מגוונות לקריאתן.
התלמידות לומדות להתבונן ביסודיות, ולמפות תהליכים פנימיים, וכן
לדווח עליהם באופן מילולי בעל פה ובכתב. הן מגבשות תיק עבודות,
המאפשר להן לבחון את יצירותיהן כרצף מתמשך ומצטבר, ממנו ניתן לחלץ
מידע ייחודי.

התכנית מתקיימת בשלוחת היחידה ללימודי חוץ והמשך בבאר שבע, מרכז לאומנויות, רחוב מרדכי אנילביץ' 21, עיר עתיקה, באר שבע.

בימי שלישי בין השעות 09:00-17:00 החל מה-05.09.23 למשך 28מפגשים.

תוכנית לימודים

רישום ( 100שעות)
מרצה
אורן בן מורה
סדנת הרישום עוסקת בפיתוח מיומנויות טכניות ורעיוניות כאחד באמצעות
מנעד של כלים "יבשים" כגון עפרונות, פחם ופסטל. התלמידות מקבלות
כלים להתבוננות, קריאת המרחב וניתוחו. פעולת הרישום מונגשת להן
כמהלך של תרגום מתלת מימד לדו־מימד. בסדנה זו הן פוגשות לראשונה מושגי יסוד
כקומפוזיציה, פרספקטיבה (עומק שדה,) פרופורציות, בהקשר אמנותי ולומדות אודות ההבדל בין שרטוט
נאמן למציאות, לבין רישום שנובע מהתרשמות והבעה. התלמידות
מנסות ניירות שונים, כמצע לרישום, ומקורות שונים להתבוננות והשראה.
הן רושמות מהתבוננות במציאות המוחשית, חללים פנימיים וחיצוניים

מתוך צילומים מודפסים, מהדמיון, מהזיכרון, בתנאי תאורה שונים,
ולומדות מה כל מקור מאפשר, ומהם ההבדלים המהותיים ביניהם.
חומרים
פחמים | עפרונות | גרפיט | פסטל | ניירות מסוגים שונים
ציור ( 100שעות)
מרצות
אורן בן מורה, עפרה אייל
בסדנאות הציור מתקיים מעבר הדרגתי מתפיסה קווית לחשיבה כתמית,
מכלים של קו (עיפרון, עט) לכלים של כתם (מכחול.)
התלמידות מתנסות בדיו, צבעי מים וגואש. עבודת הדיו מתבצעת עם
ציפורן ומכחול. באמצעות הציפורן הן לומדות לבנות כתם מקווים וקווקווים,
ובוחנות את אפשרויות קווי המתאר. עם המכחול הן מתוודעות לטכניקת
ה'ווש' היפנית: סומי-אי. בצבעי המים מתרגלות התלמידות עבודה רטובה
על מצע רטוב, לעומת עבודה רטובה על מצע יבש.
לאחר שלב המעבר של הדיו, המים והגואש, התלמידות מתוודעות לצבעי
האקריליק. הן לומדות תיאוריות של צבע ואופטיקה, מתרגלות ערבוב
צבעים ויצירת גוונים, ועבודה בשכבות. הן מקבלות ניירות שונים ועובדות
גם על בדים מתוחיםבהמשך העשרתן מתנסות התלמידות גם בטכניקות
ידניות של הדפס, עבודה עם שבלונות וחיתוכי לינוליאום.
גם בסדנאות הציור התלמידות מתנסות בדרגות שונות של קרבה למציאות,
מנאטוראליזם למופשט אקספרסיבי.
חומרים
צבעי מים | דיו | גואש |אקריליק | ניירות | בדים

פיסול ( 100שעות)
מרצות
יפורסם בהמשך
בסדנאות הפיסול התלמידות מתנסות במגוון של חומרים ופעולות, סביב
המושגים- חומר, חומר גלם, עיבוד, קונסטרוקציה, דחיסות, פוזיטיב/
נגטיב בפיסול, חלל ועוד. הן לומדות להיות ערניות לתכונות הייחודיות לכל
חומר וחומר, ולמה שנדרש על מנת לעבד אותו. בנוסף אנו לומדות להבחין
ולהבדיל בין מהויות ועקרונות הבאים לביטוי במדיומים אמנותיים
של דו- מימד לעומת אלו בתלת מימד.
הן מתנסות ביצירת נפח, או חלל באמצעות חומר, וגם בשילוב של
חומרים שונים, ביניהם "רדי מייד," בעלי תכונות מנוגדות או שונות. הן
יוצקות ומטביעות באמצעות גבס, פלסטלינה וחימר. מייצרות פסל קווי
באמצעותצחוטי ברזל, עוטפות אובייקטים בתחבושות גבס, מאחות,
מכפילות, מפוררות, מדביקות ומלפפות. בנוסף להבנה מופשטת פחות
ויותר של חומרים ומגוון הפעולות האפשריות באמצעותם,
התלמידות לומדות גם אודות האנטומיה של הראש האנושי,
וכיצד לייצר פסל ראש מעיסת נייר, חימר ודאס. הן לומדות לייצר גוף אנושי,
או- דומה לאנושי, מספוג באמצעות גיזרה.
חומרים
חימר | גבס | תחבושות גבס | חוטי ברזל | פלסטלינה | ספוג | עיסת נייר |
דאס | דבקים שונים | בדים שונים | מקלות וקיסמים

בנוסף לסדנאות הנ"ל התלמידות לומדות לשלב בין מדיומים, הן מבקרות
במוזיאון ומנהלות ספר סקיצות. בסיומו של כל תרגיל, הכיתה מתכנסת
לביקורת ולשיחה. בשיחה התלמידות מתבקשות לדווח על התהליך שהן
עברו, כמו גם להגיב ליצירותיהן של חברותיהן לכיתה.
בנוסף לקריאה אסתטית, אנו מצביעות יחד על נקודות והקשרים לנושא
התרפיה באמנות. יחד אנחנו מנסות למפות את אפשרויות הריפוי
והתקשורת הבין אישית המצויות ביצירה ובהבעה, מתוך הפרספקטיבה
האמנותית בלבד. היצירות המצטברות במהלך התכנית משמשות
לתלמידות כ'תיק עבודות.' הן לומדות להתבונן על התהליך האישי שלהן,
המשתקף דרך יצירותיהן, לנתח אותו, ולשוחח ולכתוב עליו

*התכנית להשלמת 300 שעות, שומרת לעצמה את הזכות לבצע שינוים  בסגל המרצות ובלוח הזמנים במהלך שנת הלימודים.

סגל אקדמי

רכזת התוכנית ומרצה בתוכנית: אורן בן מורה

אורן בן מורה בעלת תואר באמנות וחינוך מהמדרשה לאמנות בית ברל (2008) ובוגרת תואר שני בטיפול באמנות (2023, בית ברל). מרצה לציור ורישום במדרשה לאמנות בית ברל וביחידה ללימודי חוץ של בצלאל. משלימה בימים אלו את הכשרתה כמטפלת באמנות.

הציגה תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם בחללי תצוגה ציבוריים ופרטיים, ביניהם: גלריה נגא, סדנאות האמנים בתל אביב, הגלריה האוניברסיטאית בתל אביב, Hangar Bicocca – Milan ועוד.

סגל המרצות:

עפרה אייל

עפרה אייל ציירת ומאיירתבוגרת התואר הראשון והשני(MFA) באמנות בבצלאלהשתלמה בציור שמן ב"תחנהאצל דוד ניפוהשתלמה בציור מיניאטורות הודי וציור בודהיסטי טיבטי.פעילה הן בשדה האמנות והן בתחום האיור:
מציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות ומוזיאונים מאיירת לפרוייקטים מוזיקליים וספרותיים וכן במגזינים: "עיניים" , "אדם עולם" , מוסף "גלריה" בעיתון "הארץ" ועוד.  
מורה ומרצה עם ניסיון רב שנים בהוראת רישום 
ציור ואיור המשלבת טכניקות וגישות מסורתיות ועכשוויות ממזרח וממערב.

.

 

בוגרים ממליצים

התוכנית להשלמת 300 שעות  יוצאת מן הכלל. מקצועית, מעשירה, מפתחת, נותנת כלים ואני מרגישה ברמה האישית שהיא מדויקת לי ממש.

דנה שפיצר,
2023

המכינה לתרפיה באומנות היתה עבורי מתנה גדולה, לא רק שקיבלתי כלים רבים בתחומי באומנות שלמדנו: רישום, ציור, פיסול ועוד, אלא שהיה זה מסע עבורי, ללמוד לראשונה את שפת האומנות.

אני חשה שנפתח בפניי עולם שלם של אפשרויות והידיעה שהאומנות תמיד תהיה חלק מחיי, היא משמחת. המכינה אפשרה לי לרקום חלומות ולהבין שהכל אפשרי.

תכנית הלימודים, היתה מדויקת, מעצימה, מלאת תוכן ומקצועית מאוד.

כרמית אופק,
מאי 2023
מסירת פרטי הקשר מהווה אישור לקבלת תוכן מערכתי ושיווקי

מועדים קרובים

תל אביב
השלמת 300 שעות אמנות בתל אביב פרטים נוספים
השלמת 300 שעות אמנות בתל אביב תאריך
06.09.2024
השלמת 300 שעות אמנות בתל אביב שם המנחה
רוני קרני
השלמת 300 שעות אמנות בתל אביב מיקום
סטודיו אנקורי יפו
השלמת 300 שעות אמנות בתל אביב שעות פעילות
09:00-14:00
ו'
ירושלים
השלמת 300 שעות אמנות בירושלים פרטים נוספים
השלמת 300 שעות אמנות בירושלים תאריך
02.09.2024
השלמת 300 שעות אמנות בירושלים שם המנחה
רוני קרני
השלמת 300 שעות אמנות בירושלים מיקום
בית הנסן ירושלים
השלמת 300 שעות אמנות בירושלים שעות פעילות
09:00-17:00
ב'
באר שבע
השלמת 300 שעות אמנות בבאר שבע פרטים נוספים
השלמת 300 שעות אמנות בבאר שבע תאריך
03.09.2024
השלמת 300 שעות אמנות בבאר שבע מיקום
המרכז לאומניות עיר עתיקה באר שבע
השלמת 300 שעות אמנות בבאר שבע שעות פעילות
09:00-17:00
ג
מסירת פרטי הקשר מהווה אישור לקבלת תוכן מערכתי ושיווקי

הירשמו לעדכונים

הירשמו לרשימת התפוצה של בצלאל לימודי חוץ והמשך, לקבלת חדשות, עדכונים והצעות ייחודיות למנויי הניוזלטר שלנו