על כתפי ענקים- לפגוש מאסטרפיס

על כתפי ענקים- לפגוש מאסטרפיס

אודות הקורס

על כתפי ענקים- לפגוש מאסטרפיס

"אם הצלחתי לראות קצת רחוק יותר, זה מפני שעמדתי על כתפי ענקים." סר אייזיק ניוטון.
הספרות, הקולנוע והטלוויזיה מציעות הזדמנויות לטפס אל הפסגות כי הן שם. במהלך הקורס נטפס אליהן ונבחן את המפגש בין המדיות תוך קריאת טקסטים, צפייה בקטעים מסרטים וסדרות
טלוויזיה ופעילות כתיבה ויצירה חומרית. במהלך קורס נפגוש יצירות מכוננות (לוליטה – ולדימיר נבוקוב, אלף תשע מאות שמונים וארבע – ג'ורג' אורוול, גאווה ודעה קדומה -ג'ין אוסטין, כלבם של בני בסקרוויל – ארתור קונן דויל, מלכוד 22 – ג'וזף הלר , עולם חדש מופלא – אלדוס האקסלי, בדרכים – ג'ק קרואק ודון קיחוטה -מיגואל דה-סרוואנטס),  נלמד מושגי יסוד שנגזרו מהיצירות וחצבו מקום של כבוד בתרבות הפופולרית. נבדוק כיצד העיבוד מתכתב עם המקור הספרותי ונראה איך יצירות מופת יכולות להיות נכס צאן ברזל שלא תמיד הולך עם העדר. הקורס על כל רבדיו מיועד לכל אדם סקרן שרוצה להכיר את יצירות המופת בפעם הראשונה והבתולית או לחזור אליהן.

מטרת הקורס:
ליהנות ממפגש תרבותי עם יצירות מופת במדיות שונות, ללמוד לא לפחד מקלאסיקה מצד אחד ולתת לה את הכבוד הראוי לה מצד אחר.

נושאים הנלמדים בקורס:

במהלך הקורס נקרא ונצפה בטקסטים קולנועיים וספרותיים. נבחן את המפגש בין המדיות תוך קריאת טקסטים, ונפגוש את האדם המשחק בכל גיל בפעילות כתיבה ויצירה חומרית.

קהל יעד:
הקורס על כל רבדיו מיועד לכל אדם סקרן שרוצה להכיר את יצירות המופת בפעם הראשונה והבתולית או לחזור אליהן.

תנאי קבלה וידע קודם נדרש:
אנשים סקרנים עם רמת עברית ואנגלית טובה דיה כדי לקרוא קטעים מספרים ולראות סרטים או סדרות שלחלקן אין תרגום בעברית.

דרישות במהלך הקורס:
צפייה בסרטים, קריאה של חלקים ופרקים נבחרים מהמקור הספרותי.

הקורס יתקיים בירושלים:

  • ירושלים- ימי ראשון בשעות 10:30-12:30 בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים.

דימוי: אסף אשרי

סילבוס הקורס
מטרת הקורס

על כתפי ענקים- לפגוש מאסטרפיס

"אם הצלחתי לראות קצת רחוק יותר, זה מפני שעמדתי על כתפי ענקים." סר אייזיק ניוטון.
הספרות, הקולנוע והטלוויזיה מציעות הזדמנויות לטפס אל הפסגות כי הן שם. במהלך הקורס נטפס אליהן ונבחן את המפגש בין המדיות תוך קריאת טקסטים, צפייה בקטעים מסרטים וסדרות
טלוויזיה ופעילות כתיבה ויצירה חומרית. במהלך קורס נפגוש יצירות מכוננות (לוליטה – ולדימיר נבוקוב, אלף תשע מאות שמונים וארבע – ג'ורג' אורוול, גאווה ודעה קדומה -ג'ין אוסטין, כלבם של בני בסקרוויל – ארתור קונן דויל, מלכוד 22 – ג'וזף הלר , עולם חדש מופלא – אלדוס האקסלי, בדרכים – ג'ק קרואק ודון קיחוטה -מיגואל דה-סרוואנטס),  נלמד מושגי יסוד שנגזרו מהיצירות וחצבו מקום של כבוד בתרבות הפופולרית. נבדוק כיצד העיבוד מתכתב עם המקור הספרותי ונראה איך יצירות מופת יכולות להיות נכס צאן ברזל שלא תמיד הולך עם העדר. הקורס על כל רבדיו מיועד לכל אדם סקרן שרוצה להכיר את יצירות המופת בפעם הראשונה והבתולית או לחזור אליהן.
מטרת הקורס:
ליהנות ממפגש תרבותי עם יצירות מופת במדיות שונות, ללמוד לא לפחד מקלאסיקה מצד אחד ולתת לה את הכבוד הראוי לה מצד אחר.

 

על המרצה

אסף אשרי הוא גבר שמזדהה כ:
סופר ותסריטאי- אני מחברם של שלושה ספרים שאחד מהם תורגם לאנגלית. מאז 2002 – תסריטאי, עורך-תסריט ויוצר-שותף של סרטים, סדרות טלוויזיה ופרויקטים באנימציה בארץ ובעולם.
אקדמאי- בעשורים האחרונים ומאז 2006 אני משמש כמרצה בכיר באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים ושימשתי כמרצה אורח באוניברסיטת אילינוי שבאורבנה-שמפיין.
איש תרבות ותוכן- מאז 1999 עורך ספרותי בהוצאות כנרת-זמורה-דביר, אופוס ועם עובד. פיתחתי את שיטת "כתיבה ויצירה חומרית" שנעה על ספקטרום המשחק בין משחק ( Play ) מונע תהליך ומשחק ( ו Game ) מונע
מטרה, בעזרת חומרים יומיומיים ובלתי מתכלים. יועץ תוכן ומעביר סדנאות סטוריטלינג בחברות הייטק, גיימינג וטכנולוגיה.
נולדתי בירושלים, אני מתגורר, עובד ופועל בה, כרגע בביתי ובסטודיו שלי שבשכונת עין כרם.

נושאי הקורס

במהלך הקורס נקרא ונצפה בטקסטים קולנועיים וספרותיים. נבחן את המפגש בין המדיות תוך קריאת טקסטים, ונפגוש את האדם המשחק בכל גיל בפעילות כתיבה ויצירה חומרית.

קהל יעד, דרישות ותנאי קבלה

קהל יעד:
הקורס על כל רבדיו מיועד לכל אדם סקרן שרוצה להכיר את יצירות המופת בפעם הראשונה והבתולית או לחזור אליהן.

תנאי קבלה וידע קודם נדרש:
אנשים סקרנים עם רמת עברית ואנגלית טובה דיה כדי לקרוא קטעים מספרים ולראות סרטים או סדרות שלחלקן אין תרגום בעברית.

דרישות במהלך הקורס:
צפייה בסרטים, קריאה של חלקים ופרקים נבחרים מהמקור הספרותי.

תכנית מפגשים
מפגש תאריך פירוט השיעור
1 19.05.24 פתיחה והנחת היסודות לקורס, לקריאה וצפייה בקלאסיקות ולשיטת "כתיבה ויצירה חומרית" שילוו אותנו לאורך מפגשיו מה בין יצירה ספרות וקולנוע, מה בין מקור ועיבוד, למה לפעמים קלאסיקה היא משהו שכולם אומרים שקראו אבל אף אחד לא קרא עד הסוף?
2 26.05.24 "1984" הרומן והסרט.

על המונח "האח הגדול", יחסי היחיד והממסד, המדינה והיכולת להשפיע על תודעה במדינות טוטליטריות דרך אומנות

3 02.06.24 "לוליטה" הרומן והסרט.

על המונח "לוליטה", על כתיבת קלאסיקה שלא בשפת אם , פרובקוציה  קולנועית ועל האנטי-גיבור שדוחה ומושך אותנו.

4 09.06.24 "גאווה ודעה קדומה" הרומן והסרט.

על המונח "הפכים נמשכים", על הקומדיה הרומנטית, מעמד האישה ונישואי נוחות ואי נוחות מטעמים כלכליים

5 16.06.24 "עולם חדש מופלא" הרומן והסדרה.

על המונח "עולם חדש מופלא" , רפואת פריון והשבחה גנטית, ועל תרופות פסיכיאטריות ככלי לשינוי מהותי בחברה

6 23.06.24 "כלבם של בני בסקרוויל" הרומן והסדרה.

על המונח "בלש פרטי", האייקון שהוא שרלוק הולמס, על הז'אנר הבלשי ועל הרומן הגותי.

7 30.06.24 "בדרכים" הרומן והסרט.

על המונח "ביטניקים" , על סקס, סמים וג'אז. על המסע הפנימי והחיצוני הדרכים לפענח אותו.

8 07.07.24 "מלכוד 22" הרומן והסדרה.

על המונח "מלכוד 22", על האבסורד של המלחמה, על הומור שחור ועל משבר הכתיבה שלאחר הצלחה.

9 14.07.24 "דון קיחוטה" הרומן והסרט הדוקומנטרי.

על המונח "דון קישוט", על מסע של אדם בלתי מציאותי  שנלחם מלחמות צדק בלי כל בסיס ריאלי לנצח בהן. על הכישלון הידוע מראש והרומנטיקה שמקיימת אותו

10 21.07.24 סיכום ובדיקה לאחור של עיבוד ומחשבות לעתיד על קלאסיקה וקריאה חוזרת רטרוספקטיבה של תכני הקורס בטכניקה שנקראת קרא- אי- יופי
מסירת פרטי הקשר מהווה אישור לקבלת תוכן מערכתי ושיווקי
מסירת פרטי הקשר מהווה אישור לקבלת תוכן מערכתי ושיווקי

הירשמו לעדכונים

הירשמו לרשימת התפוצה של בצלאל לימודי חוץ והמשך, לקבלת חדשות, עדכונים והצעות ייחודיות למנויי הניוזלטר שלנו