תוכנית הלימודים
חלק א': יסודות (שנה א', סמסטר א')
סטודיו א': גוף—רהיט—חלל
עבודת הסטודיו היא עמוד השדרה של לימודי עיצוב הפנים. מטרתו של סטודיו ראשון זה היא להתוודע ליסודות העיצוב והמרחב. במהלכו נתאמן בחשיבה רעיונית תוך פיתוח קונספט אישי לכל פרויקט אינדיבידואלי של הסטודנט.ית.
הסמסטר מורכב מסדרה של תרגילים שידרשו מן הסטודנטים חקירה אנליטית והתנסותית במושגים בסיסיים בעולם העיצוב בכלל והעיצוב האדריכלי בפרט, תוך התנסות במדיות שונות לתיעוד, הבעה, ניתוח, יצירה והמחשה.
במהלך סמסטר זה ילוו אותנו מושגים עיצוביים כפרופורציה, קנה מידה, חלל וסטרוקטורה, ואיתם מושגים הנוגעים לרכיב האנושי: ארגונומיה, מרחב אישי, יחסי גוף–חלל, תנועה, מבט ועוד. נלמד כלי מיפוי אדריכליים ועיצוביים קונבנציונליים כמו תוכניות, חתכים ופרספקטיבות, ונפתח שיטות ייצוג אקספרימנטליות להבעה אישית וייחודית לכל פרויקט.
כך ילמדו הסטודנטים.ות להכיר את השפה האדריכלית־עיצובית, להתבונן בסביבתם המיידית ולייצר את הכלים לייצוג ויצירה שיפגישו בין השתיים.
תולדות העיצוב
קורס יסוד להיכרות ראשונית עם התפתחותו של עולם העיצוב והאדריכלות.
הקורס עוסק בסוגיות עיצוביות החל בימי האדם הקדמון, דרך העת העתיקה ויוון הקלאסית, רומא, ימי הביניים, הרנסנס, הבארוק, המהפכה התעשייתית, האר־נובו, המודרניזם והפוסט־מודרניזם, ועד ימינו אלו.
הקורס סוקר נקודות מפנה היסטוריות ותרבותיות, הקשרים פוליטיים וחברתיים ורגעי מפתח בהתפתחות החומר והטכנולוגיה, וכל זאת תוך מבט מפוכח על תרבות הצריכה והתייחסות לאחריות המוטלת על מעצבים בימינו.
לצד הידע שירכשו, הסטודנטים.ות יפתחו במסגרת הקורס חשיבה ביקורתית וייפתחו למקורות השראה חדשים.
הבעה גרפית: רישום ושרטוט ידניים
הרישום והשרטוט הידניים הקוויים הם ביטוי ראשוני של מה שעתיד להיות עיצוב מוחשי: התחלה של תרגום הרעיון לקו, לצורה ולמבנה מתוך התבוננות.
עבודות הרישום והשרטוט יקנו לסטודנטים.יות את היכולת לבנות נראטיב אישי.
הקורס מפתח את הראייה הדו־ממדית והתלת־ממדית, מלמד כיצד להמחיש רעיונות ויזואליים ומנחיל מיומנויות טכניות ביסודות הרישום, כולל שיפור ושכלול התיאום בין חוש הראייה, הרגש והמרכיב המוטורי.
הבעה ביקורתית ובינה מלאכותית (מקוון(
שפה ויזואלית אישית היא חלק מהותי מן המכלול המאפשר לתוצרי העבודה שלנו להביע את חזוננו ואת רצונותינו המרחביים, ולעצב את החוויות שאנו חפצים לייצר.
קורס זה הינו הקורס הראשון ברצף קורסים מבוססי מסך הפותחים צוהר אל יסודות העבודה במרחב הדיגיטלי. במהלכו, הסטודנטים.ות ייחשפו לכלים דו־ממדיים, למידול תלת־ממדי ולדרכי הבעה והעברת ביקורת דרך השפה הוויזואלית באמצעות כלים שונים ומגוונים.
הקורס כולל בין היתר היכרות עם כלי בינה מלאכותית ועם תוכנת פוטושופ.
פוטושופ היא אחת מתוכנות ADOBE הגרפיות שבהן עושים שימוש נרחב בפרקטיקה, והתוכנה המובילה בעולם לריטוש, עריכה, יצירה וטיפול בתמונות. יש לה שימושים רבים במגוון תחומים ומקצועות בעולמות העיצוב, השיווק והאמנות. היא פועלת בשיטה פיקסלית (כתמי צבע( ומאפשרת שימוש בכלים רבים ליצירה ולעריכה של מגוון חומרים רחב, כולל סכמות, תמונות ואילוסטרציות. הקורס ינחיל את הבסיס הנדרש לשימוש בכלי משמעותי זה.
כלי הבינה המלאכותית (AI) ניצבים כעת בחזית החדשנות, וכבר הפכו לחלק בלתי נפרד מתהליך עבודתם של מעצבים בכלל ושל אדריכלים ומעצבי פנים בפרט. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, כך גדלה השפעתה על שיטות העבודה בתחום ומעמיקה הדרישה לשילוב יצירתיות אנושית עם יכולות הבינה המלאכותית. הקורס יחשוף את הסטודנטים.ות לכלים כמו Dall-E, ChatGPT, Midjourney וכלים נוספים שבכוחם לשמש אותנו כאמצעי הבעה ויזואליים ומחקריים.
חלק ב': פיתוח יכולות (שנה א', סמסטר ב')
סטודיו ב': יחידת המגורים
בהמשך לסטודיו א', נעמיק בכלים שנלמדו ונרחיב את הדיון לנושא הפרוגרמה, תוך התמקדות בדירת המגורים.
במרכזו של סטודיו ב' עומדים לפיכך מושג ה"דירה" והחקירה הביקורתית של משמעויותיו השונות באמצעות סדרה של תרגילים. הדיון במהלך הסטודיו יתקיים בעזרת כלי המעצב שבהם ישתמשו הסטודנטים.ות כדי לתרגם רעיונות לכדי מערכות יחסים מרחביות.
הסטודנטים.יות יגבשו מודלים אישיים המציעים אופני חשיבה שונים על סביבות חיים מגוונות, ומגיבים לתמורות חברתיות, טכנולוגיות וכלכליות. הסטודיו יעסוק בבניית פרוגרמה ערכית ובהבנת המשתמש תוך כדי פיתוח של מרחב המגורים, החל מהקונספט וכלה בתכנון מפורט המתמקד בחלקיה השונים של הדירה ובשאלה איך גרים.
מבואות לתכנון
קורס עיוני ומעשי, אשר עוסק במושגי היסוד של עולם העיצוב והאדריכלות.
הקורס יסקור, דרך דוגמאות היסטוריות ועכשוויות, עקרונות של צורה, מרחב וסדר המהווים בסיס לתכנון איכותי שבכוחו לייצר חוויות מרחביות.
דרך פירוק וניתוח פרויקט, על מרכיביו ועקרונותיו התכנוניים, נעמוד על איכויותיו השונות: מרמת הדיאגרמה הראשונית, דרך ההקשר הפרוגרמתי והמקומי, ועד הבחירות התכנוניות שנעשו בו בקני המידה השונים.
מתיאוריה לפרקטיקה א'
הנגשת חזוננו לכדי ביצוע היא חלק משמעותי בתהליך עיצוב החלל, מהתכנון הכולל ועד לפרט הקטן ביותר. קורס זה פותח צוהר לתחום שהוא עולם ומלואו – ומציג את הכלים שמעצב.ת הפנים זקוקים להם כדי לממש פרויקט במלואו.
הסטודנטים.יות ילמדו להפיק סט תוכניות עבודה מפורט המהווה בסיס לביצוע פרויקט בשטח. הקורס ינחיל את השפה המשמשת כדי לתקשר עם אנשי ונשות המקצוע השונים, וכן שיטות עבודה והתמודדות עם העולם המעשי.
הסטודנטים.יות יתעמקו בשכבות השונות של סט המסמכים הדרושים – החל בתוכניות הריסה, בינוי והעמדה, עבור בריצוף, חומרי גמר, תאורה, אינסטלציה וחשמל, וכלה בתכנון מטבח, פרטי נגרות ומסגרות.
שרטוט ממוחשב: Autocad ו־Adobe Illustrator (מקוון)
קורס נוסף ברצף קורסים מבוססי־מסך הפותחים צוהר אל יסודות העבודה במרחב הדיגיטלי.
בהתבסס על היסודות שהונחו בסמסטר הקודם, הסטודנטים יעמיקו ביצירת השפה האישית הייחודית שלהם באמצעות כלים מבוססי מחשב, ילמדו את עקרונות העבודה בשרטוט הדו־ממדי הממוחשב – ויתוודעו לתוכנות Autocad ו־Adobe Illustrator.
Autocad מבית Autodesk היא תוכנת השרטוט הממוחשב הנפוצה ביותר בעולם האדריכלות והעיצוב. הסטודנטים.יות ילמדו את עקרונות העבודה עם כלי שרטוט ממוחשב זה, שבאמצעותו יוכלו לתכנן ולהביע את תוצרי התכנון באופן גרפי ובצורה ברורה ומובנת ללקוחות, לשותפים ולאנשי ונשות מקצוע.
Adobe Illustrator היא התוכנה המובילה בעולם לאיור גרפי ועיצוב מקצועי לעולם התכנון. ייחודיותה בעבודה בשיטה וקטורית (קווית), והיא מספקת מגוון רחב של כלים ליצירה ועריכה של שרטוטים, לוגואים, סמלים, אינפוגרפיקה, טיפוגרפיה ועוד. באמצעות תוכנה זו, הסטודנטים.ות ישכללו את אפשרויות העיצוב שלהם.ן ואת האפשרויות לפיתוח שפה אישית ממוחשבת.
חלק ג': תרגול והטמעת כלים (שנה ב', סמסטר א')
סטודיו ג': המרחב המסחרי/ציבורי
עיצוב חללים מסחריים הוא ענף מתפתח המושפע מתרבות הצריכה המעוצבת שאליה הורגלנו במרחבים הציבוריים ובמדיות השונות.
במרכזו של סטודיו ג' עומד לפיכך מושג המרחב המסחרי־ציבורי. במהלך הסטודיו יעמיקו הסטודנטים.יות בצרכים של פרוגרמות מסחריות שונות, בארגונומיה של החלל הציבורי, בתנועת צרכנים בחלל, במיתוג, בקשר לסביבה, בחומרים, במערכות טכניות ועוד – ויפתחו פרויקט שיתייחס לדרישות הלקוח, המשתמשים והאתר, משלב הקונספט ועד הפקת מסמכים לביצוע.
מתיאוריה לפרקטיקה ב'
קורס המשך זה לקורס "מתיאוריה לפרקטיקה א'" יספק לסטודנטים.יות הבנה מעמיקה בעולם העיצוב של ימינו, וינחיל יסודות מקצועיים בתחום עיצוב הפנים. הקורס מרכז את הפן המקצועי וישים דגש על תכנון מפורט מן הכלל ועד הפרט.
מידול ממוחשב: Sketchup (מקוון)
קורס נוסף ברצף קורסים מבוססי־מסך הפותחים צוהר אל יסודות העבודה במרחב הדיגיטלי, ועוסק במעבר אל המרחב התלת־ממדי הדיגיטלי. זאת, באמצעות תוכנת Sketchup.
Sketchup היא תוכנת מידול תלת־ממדית המיועדת למעצבים ומתכננים, ובכלל זה אדריכלים.יות, מעצבי.ות פנים ואדריכלי.יות נוף. ככלי לתכנון קונספטואלי, היא מאפשרת לייצר בקלות ובמהירות מרחבים תלת־ממדיים מגוונים ועשירים, ולהעביר את חזוננו בצורה תלת־ממדית.
התוכנה מאפשרת בין היתר הצמדת חומרים שונים למודל, שימוש באובייקטים מוכנים מראש, דימוי מדויק של אור שמש והצללה, וכן הכנת מבטים בסגנונות ויזואליים שונים, אשר משמשים לבחינת המודל על־ידי המתכנן, להצגת התכנון ללקוח או להגשה.
חלק ד': התמחות (שנה ב', סמסטר ב')
סטודיו ד': פרויקט גמר
בפרויקט הגמר יישמו הסטודנטים.יות את כל אשר למדו במהלך הקורסים עד כה. זאת, תוך שימת דגש על שפה ייחודית ועל ביצוע מיטבי ומקיף של כל שלבי התהליך, החל בהבנת רצונות הלקוח, עבור בניתוח האתר, בפיתוח קונספט ראשוני, בקביעת פרוגרמות ובפיתוח הפן הרעיוני בקני מידה משתנים, וכלה בפיתוח טכנולוגי של פרטים תוך התייחסות לנושאים תיאורטיים ומעשיים של סביבה, חלל ואדם.
הסטודיו מתקיים בשיתוף פעולה עם גורמים מחוץ לכותלי האקדמיה. כך צפים נושאים אקטואליים המחברים את הסטודנטים.יות לנעשה בשטח וכן ליוזמות ומגמות חברתיות ותרבותיות. בשנים האחרונות, סטודיו הגמר קיים שיתופי פעולה בין היתר עם "המרחב החברתי", עם ארגון רוח חדשה, עם ויצו ועם עמותת אלו"ט.
סדנת תאורה
תכנון נכון ומעמיק של תאורה בחלל מאפשר לייצר שינוי משמעותי בחוויה המרחבית.
הסטודנטים.יות יבחנו את האור כחומר, ילמדו ויכירו מושגי יסוד הקשורים לתכנון תאורה וירכשו כלים להמחשה של כוונות לתכנון תאורה בחלל כחלק מהקונספט.
כמו כן, הסטודנטים.יות יתוודעו לסוגים שונים של תאורה ושל גופי תאורה, וילמדו את האבולוציה ההיסטורית של האור מאז המצאת הנורה ועד ימינו אנו.
הסטודנטים.יות יתנסו בתהליך תכנון תאורה החל בחשיבה רעיונית, דרך המחשה וכלה בהפקת מסמכי הביצוע הדרושים למימוש הפרויקט.
הום־סטיילינג: הלבשת חלל
הום־סטיילינג אינו עוסק רק בבית, אלא בשלל חללים בתחום המגורים, בתחום המסחרי ובתחום הציבורי.
כמעצבים וכמעצבות, בסיום מלאכת התכנון אנו ניצבים מול מהלך נוסף: אוצרות או הלבשת החלל.
לשם כך אנו נדרשים לבצע מעין "זום אין", להתבונן מחדש בקונספט העיצובי ולתת את דעתנו על הפרטים הקטנים ביותר: צבע, טקסטורות, בדים, מרקמים, חפצים וכו'.
אוצרות החלל מעמידה בפנינו אתגרים כמו יצירת חיבורים בין אובייקטים ספציפיים לבין העיצוב בכללותו; הקפדה על פרופורציות; התחשבות באופנות משתנות; ויצירת אווירה ייעודית התואמת את הלקוח וצרכיו, ומהווה חלק מהקונספט הכולל.
יזמות עסקית
הקורס יקנה ידע מעשי בתחום היזמות העסקית, החל בשלב הרעיון וכלה בשלב הביצוע. הוא יספק לסטודנטים.יות הבנה של התהליכים הדרושים לשם הקמה, ניהול וצמיחה של עסק חדש.
נסקור סוגיות של ניהול וקבלת החלטות בתוך העסק ומחוצה לו מפרספקטיבה אסטרטגית.
מידול ממוחשב: Revit Autodesk (מקוון)
קורס זה יקנה לסטודנטים.יות מיומנויות תכנון אדריכלי ועיצובי ממוחשב באמצעות Autodesk Revit: כלי תכנוני המאפשר מידול אינפורמטיבי של המבנה עבור אדריכלים ומעצבים.
תוכנת מידול תלת־ממדי זו מאפשרת לקבץ יחדיו את כל האינפורמציה הדרושה כדי לבנות מרחב בפועל, כולל חומרים, כמויות, שרטוטי ביצוע, שלבי בנייה וכן הלאה. היא מאפשרת להפיק באופן מיידי סט של תוכניות עבודה, ומייעלת מאוד את תהליך העבודה וההפקדה.
בשנים האחרונות משמשת התוכנה במשרדים רבים ברחבי הארץ והעולם העוסקים בעיצוב ואדריכלות, ומהווה כלי משמעותי וחלק בלתי נפרד מהפרקטיקה.
דרישות נוכחות והגשת תרגילים ועבודות
הנוכחות בכל הקורסים חובה. סטודנט.ית שלא ינכחו לפחות ב־80% מסך המפגשים בקורס לא יעברו אותו. המרצה רשאי.ת לבצע בדיקת נוכחות באמצעים הראויים בעיניו.ה.
במקרה של חיסור, באחריותם של הסטודנט.ית להשלים את כל התכנים שהועברו (לרבות מטלות).
היעדרות מעבר למכסה המפורטת לעיל תאושר רק במקרי מילואים, אבל ואשפוז. במקרים אלה יש להמציא את האישורים המתאימים למשרדי היחידה. מקרים של היעדרות ממושכת יידונו בפני ועדת ההוראה.
משך התוכנית כשנה ו־9 חודשים: 700 שעות אקדמיות במשך 4 סמסטרים אקדמיים, בפורמט של שני מפגשים שבועיים.
הלימודים יתקיימו בימי א', 17:00–22:00, ובימי ו', 9:00–14:00
*התכנית ללימודי תעודה בעיצוב פנים, שומרת לעצמה את הזכות לבצע שינוים בסגל המרצות ובלוח הזמנים במהלך שנת הלימודים.